Blog

Filmmaker van de maand: JULIA WARMERDAM!!!

 Julia Warmerdam is in 2020 afgestudeerd aan ROC van Amsterdam als Allround Grimeur. Tijdens haar opleiding heeft ze al verschillende stages en opdrachten mogen doen om te werken aan haar naamsbekendheid. Zo werkte ze in 2018 o.a. aan de korte films ‘Stille Dorst’ en ‘De Binocle’. In 2019 aan ‘Moffenmeid’ (bekend van regisseur Raymon Hilkman) en ‘Mees Kees in de Wolken’. In 2021 werkte ze aan de TV-films ‘Funda’, ‘Kaj’s Stappenplan’ en de korte film ‘De Overkammer’ (bekend van Victor Löw). 

– Wat zie je zelf als de start van je carrière? 

Veel energie steken in de stages tijdens mijn studie heeft geholpen om aan mooie projecten mee te werken. En als je een keer niet kan, dat je niet zomaar ‘nee’ zegt, maar je kijkt of je iemand anders voor die klus kan regelen. Toen ik afgestudeerd was had ik eigenlijk een musical en een theatervoorstelling staan, als werk. Alleen toen kwam corona, want ik ben in de coronatijd afgestudeerd. Dus dat ging allemaal niet door. Mijn school vroeg of ik wilde blijven en of ik wilde assisteren bij de special effect lessen op school, dat ben ik toen gaan doen. Ik denk dat dat voor mij heel erg heeft geholpen want daardoor werkte ik ook veel op school al samen met mensen waar ik nu ook naast school nog veel mee werk. Ik denk dat het helpen met lesgeven mij meer in contact met mensen van het vak heeft gebracht. 

– Waar ben je het meest trots op? 

Er zijn een paar producties waar ik aan mee heb mogen werken, daar mag ik helaas voorlopig nog niks over zeggen. Voordat dit uitkomt duurt nog wel dik een jaar. Het is met een leuk team en om dan samen tot een eindproduct te komen vind ik mooi. 

Ik heb de opleiding tot allround grimeur gedaan, dus ik kan visagie en haarstyling, maar ook special effects. Dat is waar ik nu voornamelijk mee bezig ben. Daar ligt mijn voorkeur ook wel. Het maakproces van de applicaties die we op mensen plakken vind ik ook superleuk. Ik denk dat het voor mij een voordeel is dat ik ook kennis van haar en visagie heb. Ik zie het feit dat ik breed geschoold ben als een sterk punt. En het is fijn als je kan werken met je voorkeur. In eerste instantie pak je natuurlijk alles aan wat kan en ik vind het soms alsnog leuk om alleen maar visagie te doen, ligt aan het project natuurlijk. Als het met leuke mensen is die ik al lang ken, dan is het hartstikke gezellig. Het is zeker fijn dat de optie voor het ‘kiezen van projecten’ er nu al een beetje voor mij is. 

Ik ben heel blij dat ik in het vak kan werken en dat ik daar volledig mee aan de slag kan. Ik ben veel aan het werk op school, daar ga ik nu wel minder lesgeven. Daarnaast doe ik klussen voor mezelf, maar ik werk ook veel bij een collega van school, hij heeft zijn eigen atelier in Enschede. 

– Grootste misser? 

Ik denk sowieso met special effects, je gaat dan altijd weer opnieuw een proces door. En ik heb echt wel een paar keer gehad dat ik dacht dat ik het niet kon. Omdat er altijd wel een moment komt in het proces waar het niet lukt en dat je niet zo goed snapt waarom. Maar dat is juist ook het leuke van het vak, dat je zo oplossingsgericht moet gaan denken. Waarom werkt het niet en hoe moet ik dit oplossen. Je moet toch iets neerzetten wat van kwaliteit is. Ik ben best kritisch op mijn eigen werk. Ik wil bijvoorbeeld wel gewoon de film kunnen zien zonder dat ik alleen maar kijk naar de foutjes die erin zitten. 

– Waar ben je momenteel mee bezig? 

Naast de nu nog geheime projecten ben ik nu ook bezig een andere klus. In samenwerking met de Haagse Hogeschool, daarvoor ben ik realistisch lesmateriaal aan het maken. Bijvoorbeeld een oedeem been wat de student als kous zeg maar aan kan trekken, wat voelt en eruitziet als een been met vocht, wat de student hand omzwachtelen en behandelen. Dus dat is ook leuk, dat het niet alleen maar film en theater is, maar juist ook het medische gedeelte in dit geval. Het moet dus heel realistisch zijn, het moet lang meegaan, de studenten moeten er makkelijk mee om kunnen gaan en het moet goed voelen. Hele andere eisen, en dat vind ik heel erg leuk. Echt een andere tak. 

Vorige maand hebben we in het gesprek met Victor Löw gevraagd of hij jou iets wilde vragen. Hij heeft bij je in de stoel gezeten voor de film ‘De Overkammer’, jij hebt hem toen afgegoten. Hij is benieuwd of je veel acteurs in paniek op je stoel hebt gehad. 

Ik heb dat nog nooit meegemaakt. Maar ik denk dat dat vooral ligt aan hoe jij als make-up artiest daarmee omgaat. Het is belangrijk dat je iemand heel goed informeert en laat weten dat er eigenlijk niks fout kan gaan. Dat je het proces aan iemand uitlegt zodat ze weten wat er gaat gebeuren en dat je tegen de persoon blijft praten gedurende het proces. Ik zorg voor een rustige ruimte met muziek, als die persoon dat wil. Mensen zijn vaak bang voor het beeld dat ze hebben of dingen die ze al gehoord hebben, terwijl het eigenlijk best wel rustgevend kan zijn. Sommige mensen vallen zelfs in slaap. Als er echt problemen zijn, als iemand bijvoorbeeld slecht door zijn neus kan ademhalen, dan kan je altijd de neus nog niet maar later pas doen. Het is dan voor mij meer een puzzel om dit later dan weer in elkaar te zetten. En we gaan naar een toekomstbeeld waar veel meer met 3D en scanners en computers gedaan wordt. Dus dat je iemand gewoon kan scannen zodat je het gezicht in een bestand hebt, dat is waar we naar toe gaan. Dit is iets waar ik nog wel in zou willen ontwikkelen want het gaat komen. Er worden nu al mensen ingescand en dan op de computer iets opgemaakt dan een mal geprint en daarmee gewerkt. Daar moet ik dus wel in mee, die ontwikkeling gaat zo snel. Het is nog niet echt goedkoop om het in de computer te doen. Het is voor ons bijvoorbeeld heel belangrijk om iemand z’n huidtextuur hebben, dat kan met sommige printers en scanners al maar ook niet met alle. Dan is het afgieten van iemand daar nog wel goed voor. Misschien over een tijd komen er zelf siliconen prosthetics uit de printen gerold, dan wordt het helemaal een dingetje. Het zijn alleen maar meer leermomenten, het is de toekomst, waar ik nog veel van kan leren. 

De volgende persoon die we zullen interviewen is de scriptschrijver Lars Boom (van Michiel de Ruiter en ‘tuintje in mijn hart’). Wat zou jij aan hem willen vragen? 

Ik zou hem dit willen vragen: Wat zou je nieuwe makers als les mee willen geven? 

 

Lees meer

FILMMAKER VAN DE MAAND: VICTOR LÖW!

GT (Gevestigd Talent) Victor Löw (1962) is een bekende Nederlandse acteur. Hij speelt zowel op het toneel als in televisie en film. Zijn eerste filmrol was een bijrol in De Noorderlingen van Alex van Warmerdam. Daarna speelde hij onder meer in De flat en in de Oscar-winnende films Antonia (1995) en Karakter (1997). Voor zijn rol als de crimineel Jack in Lek (2000) kreeg hij een Gouden Kalf. En Victor vervulde de rol van ‘de mond’ in de korte film @de overkammer van Raymon Hilkman die Equs Film mede produceerde.

Wat zie je zelf als de start van je carrière?

De start van mijn carrière is een toneelstuk dat heet ‘een bruid in de morgen’ bij de Haagse Comedie in 1986, ik was 24 en was net klaar met de Toneelschool. Meteen na de toneelschool was dat mijn eerste rol in het gesubsidieerde toneel.

Welk opstapje is bepalend geweest in je carrière?

De rol in het bovengenoemde toneelstuk was al direct een grote rol. Ik speelde een jongen van 18 toen ik 24 was, maar dat ging natuurlijk wel. Ik kwam toen vast bij het gezelschap van de Haagse Comedie. Maar toen ik daar twee jaar zat werd de Haagse Comedie opgeheven na 40 jaar. Mijn eerste twee jaar bleken hun laatste twee jaar te zijn. Dit werd daarna het Nationale Toneel, opgericht door Hans Croiset en dat heet nu het Nationale Theater. Na drie jaar ben ik toen naar Antwerpen gegaan waar ik op de Toneelschool heb gezeten. Na deze periode heb ik bij de Blauwe Maandag Compagnie vier jaar gespeeld. Daar heb ik heel veel geleerd en dat heb ik met extreem veel genoegen gedaan. Daarna ben ik freelancer geworden. In totaal heb ik zeven jaar in vast dienst gewerkt, verspreid over drie gezelschappen. Maar langzaam aan ben ik toen steeds meer televisie en film gaan doen en heb ik de stap gemaakt naar Joop van den Ende waar ik vier jaar gewerkt heb bij stageholding. Hierna heb ik een jaar of 6 ‘De Verleiders’ gedaan bij Inge Bos Theaterproducties. Een mooie productie die gaat over de analyse van de macht binnen ons kapitalistische systeem. En toen brak corona uit en ging alles voor twee jaar in Lockdown. Dat was voor mij een omwenteling want nu is alles anders voor mij.

Waar ben je het meest trots op?

Het meest trots ben ik op ‘De Openbaring’, mijn meest recente werk. Dit gaat over een man die Godsdienstwaanzinnig wordt in tijden van Corona. We hebben hier 16 jaar over gedaan. Het script voor deze film lag al jaren in de kast, maar een grote verandering in mijn persoonlijke leven heeft ervoor gezorgd dat ik de film na al die jaren toch gemaakt heb. Daarnaast sloot het idee goed aan bij de factoren tijdens de Coronacrisis.

Wat is je grootste misser?

Het is niet ‘des showbizz’ om dat te zeggen. Je kan natuurlijk een misser hebben gemaakt kijkend naar de box office, dat niemand het gezien heeft of zo. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je jezelf vreselijk vindt. En het is een mening op zich, anderen vonden het misschien wel geslaagd. Voor mij is mijn beste recente werk ‘De Openbaring’ ontzettend bijzonder omdat je er 16 jaar naar toe leeft en als je het dan uiteindelijk voor elkaar krijgt is dat gewoon geweldig. Dus dat is al succes. Maar er kunnen allerlei verschillende kanten aan succes en missers zitten. ‘De Prooi ‘(2016) van Dick Maas, had hele goede recensies maar er zijn maar 30.000 mensen naar toe geweest en dat is voor een Dick Maas film bijna een ramp. Daar horen gewoon minimaal 4 of 500.000 mensen heen te gaan. Maar in China scheen het een hit te zijn. Dus bepaalde projecten kunnen missers zijn vanuit het ene publiek maar een hit vanuit het andere publiek.

Is een bedrijf als Equs-film dat Nieuw Talent een kans geeft van belang voor nieuwe makers?

Met EQUS FILM heb ik een korte film gemaakt, ‘De Overkammer’ (2021). Ik vind het belangrijk dat beginnende mensen in de industrie een podium krijgen. Je ziet overal: we zoeken personeel, ervaring gewenst. Hoe moet je beginnen? Ooit moet je ergens beginnen terwijl je de ervaring nog niet hebt. Anders kan je het ook niet opdoen. Dus ik heb ontzettend genoten van mijn samenwerking met het nieuwe talent, regisseur Raymon Hilkman. En ik heb begrepen dat hij het op festivals heel goed doet. Het is heel goed gespeeld en heel kort en origineel. Een goede film en een meesterlijk idee, dat is kunst.

Waar ben je momenteel mee bezig?

Naar aanleiding van alles wat niet doorging door Corona ben ik een filmbedrijf begonnen. Ik heb allemaal ideeën en titels die ik moet verwerken. Ik moet de hort op om te kijken of ik distributie en afzet kan vinden. Ik heb zoveel energie gekregen toen ‘De Openbaring’ doorging dat ik dacht dat ik andere dingen misschien toch ook wel zou kunnen doen. Je probeert altijd die boog van werk goed strak te houden en je hebt dan allemaal ideeën die je te binnenschieten maar daar komt dan nooit iets van. Nu is de tijd er voor!

Dan hebben we nog de kettingvraag van Raymon Hilkman voor jou.

Wat is het verschil tussen de acteur Victor Löw tegenwoordig (nu) en de acteur Victor Löw die net was afgestudeerd aan de toneelschool?

Tot kort geleden had ik een heel steady ritme. Maar door de coronacrisis is mijn hele leven op z’n kop gezet. Mijn hele ritme van m’n 24e tot 57e is helemaal doorbroken. Ik hoor het van andere mensen ook, die 20 of 30 jaar een leven hadden waar cultuur een heel groot deel van hun bestaan was, hebben nu een hele andere stijl. Het is gewoon doorbroken!

En dan de kettingvraag. Je hebt samen gewerkt met visagist en Nieuw Talent Julia Warmerdam bij ‘de Overkammer’. Wat zou je haar willen vragen?

Zij is een visagiste en heeft meegewerkt aan De Overkammer. We hadden toen een afgietsel van mijn gezicht nodig om een mond te kunnen maken. Zij heeft mij toen ‘afgegoten’. Ik val altijd bijna in slaap bij dit soort dingen. Ze zetten namelijk een muziekje op en alle geluiden om je heen worden steeds meer gedempt door alle lagen die je over je heen krijgt. Maar je wordt wel helemaal dicht gesmeerd. Je hebt wel gaten in je neus om te ademen maar verder is alles dicht. Dus als je moet hoesten is dat een probleem want dan moeten ze je bevrijden. Als je claustrofobie hebt kan je dat eigenlijk niet doen. Mijn vraag aan haar is dan ook of ze veel acteurs in paniek heeft meegemaakt bij dit soort werk.

Lees meer

IN THE BEGINNINGS

De begin avonturen van Nieuw Talent (NT) en Gevestigd Talent (GT) in de filmwereld

FILMMAKER VAN DE MAAND MEI

RAYMON HILKMAN

NT (Nieuw Talent) Raymon (Ray) Hilkman is regisseur en schrijver. Hij is in 2019 afgestudeerd aan de Hoge School voor de Kunsten (HKU) in Utrecht. Hij is bekend van The Shame (2015) en René van Nie; Kind van de Zon (2015), KOUD (2017), Moffenmeid (2019) en de OVerkammer (2021).

– wat zie je zelf als de start van je carrière? (meer…)

Lees meer